• Bedrijfsleven geeft dit jaar 10% meer geld uit aan kerstcadeau

Bedrijfsleven geeft dit jaar 10% meer geld uit aan kerstcadeau

Kerstpakket: vier trends & ontwikkelingen

Meer budget voor het kerstcadeau

Het Nederlandse bedrijfsleven trekt dit jaar 10% meer budget uit voor eindejaarsgeschenken dan vorig jaar. “Een hele positieve ontwikkeling die goed is voor de economie en ook voor de medewerkers van bedrijven. Een cadeau van de baas wordt nog steeds gezien als ultieme blijk van waardering. Bedrijven geven gemiddeld zo’n 35 euro per medewerker uit. Dat was vorig jaar nog 32 euro. Enorm populair zijn de cadeaukaarten, bij ons bedrijf zijn de aanvragen hiervoor flink gegroeid”, aldus Patrick Moreu, managing director Tintelingen.

Kerstpakket uit de gratie, cadeaukaart in

“Het traditionele kerstpakket is flink terrein aan het verliezen” zegt Moreu. “Werkgevers willen af van de logistieke rompslomp, de bemoeienissen van de collega’s en laten medewerkers hun kerstgeschenk zelf kiezen via een eigenkeuzeconcept of een cadeaukaart. Het zelf kiezen past goed in deze geïndividualiseerde tijd. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 60% van de inhoud van een traditioneel kerstpakket wordt weggegooid. Met als stip in de top drie: paté, ragout en ingeblikte ham. Zonde!”

 

Goede doelen boeten in

Steeds minder mensen kiezen voor goede doelen. In 2006 koos 7,5% ervoor het eigen keuze kerstpakket te doneren aan het goede doel, tegenwoordig is dit nog maar 1,7%. Goede doelen lopen jaarlijks maar liefst 2,42 miljoen euro mis aan donaties vergeleken met jaren geleden. “Wij constateren dat het percentage mensen dat voor een goed doel kiest in de afgelopen jaren maar liefst met 58% is gedaald. Misschien heeft dat iets met het economische malaise te maken. Het zou ook goed kunnen dat men door het jaar heen al veel aan goede doelen geeft en het eindejaarsgeschenk voor zichzelf wil houden” analyseert Moreu.

Koekenpan, ladyshave en iPhone dockingstation scoren goed

Patrick Moreu: “Komend kerstseizoen verwachten wij dat de producten voor in en rond het huis weer goed gaan scoren. Denk hierbij aan een wake-up light, koekenpannen, ladyshaves en iPhone dockingstations van de bekende A-merken. Ook tijdschriftabonnementen en Rituals-pakketten zijn er populair. Sterk in opkomst: geschenken rondom wellness, bewust en gezond leven. Wij zien duidelijk dat mannen vaker voor een praktisch huiselijk cadeau kiezen terwijl vrouwen een verzorgingsproduct voor zichzelf uitzoeken”.

 

Over Tintelingen

Tintelingen is aanbieder van kerstgeschenken-op-maat. Sinds de oprichting in 2003 heeft het bedrijf al meer dan 2,2 miljoen kerstgeschenken verzorgd. Tintelingen biedt bedrijven een cadeauboekje en een webshop in eigen look & feel aan waarin de medewerker een kerstgeschenk kan uitzoeken. Het assortiment bestaat uit meerdere keuzeconcepten waaronder producten van A-merken voor in en rond het huis, belevenissen zoals uit eten of een dagje uit, cadeaukaarten van warenhuizen of trendy winkels of goede doelen. Tintelingen is opgericht door Patrick Moreu en Rik Klinkhamer, oud-studiegenoten van de Haarlem Business School. Het bedrijf heeft 14 personen in dienst en levert jaarlijks honderdduizenden kerstgeschenken.