Tintelingen: niet zomaar een cadeau

Het woord Kerst valt hier wel 30 keer per dag, ook als het buiten 30 graden is. Elk jaar bezorgen we zo’n 500.000 kerstpakketten. En elk jaar willen we er opnieuw voor zorgen dat het een feestje is, voor zowel de ontvanger als de gever. Een kerstpakket geven is een geluksmoment, waaraan alle medewerkers van Tintelingen evenveel aandacht geven. Het hele jaar door! Dat doen we ook op andere momenten naast Kerst. Met onze verschillende concepten bieden we werkgevers de kans hun medewerkers te verrassen met een persoonlijk cadeau. 

Hoe doen we dat? 

Door het jaar heen heeft iedereen in ons team verschillende deadlines, met allemaal hetzelfde doel: een succesvolle Kerst, waarbij we terug kunnen kijken op een jaar met heel veel tevreden klanten. 

Periodes van rust zijn er bijna nooit bij Tintelingen. Het uitreiken van zoveel kerstpakketten heeft natuurlijk best wat voeten in de aarde. Onze motor staat eigenlijk nooit stil en geen dag is hetzelfde. Dat komt ook doordat we niet alleen het hele jaar met Kerst bezig zijn. Ook onze andere concepten die je door het jaar heen kunt bestellen zorgen ervoor dat we nooit stilstaan. 

“Het woord Kerst valt hier wel 30 keer per dag, ook als het buiten 30 graden is”

Tintelingen is niet zomaar een cadeau. Je kunt elke verpakking laten personaliseren, voorzien van de kleuren van je huisstijl, je logo en een persoonlijke boodschap. De webshop waarin de ontvangers een Tinteling kunnen uitzoeken, is helemaal ingedeeld volgens de wensen van de klant. Met keuzes uit giftcards, belevenissen, goede doelen en geschenken zit er altijd wel een perfect cadeau voor iemand tussen. 

24/7 bereikbaar voor klanten

Willem en Jet zorgen er in hun sales rol voor dat Tintelingen op het (kerst)menu staat bij veel organisaties. Daar zijn ze samen met hun andere collega’s uit het sales team het hele jaar druk mee. Een agenda vol afspraken, waarbij grote aanbestedingstrajecten al vanaf maart starten. 

De verwachtingen van onze klanten zijn hoog, en dat vinden zij meer dan terecht. “De klant besteedt het bij ons uit, en wij doen de rest. Zo hebben we voor een klant kerstgeschenken op dertig verschillende locaties geleverd, allemaal gepersonaliseerd en op alfabetische volgorde. 

Afgelopen jaar hadden we een klant die de welkomsttekst op de Tinteling nog aangepast wilde hebben, terwijl alle Tintelingen al gedrukt waren. Samen met onze partner Wihabo hebben we een heel weekend doorgewerkt om ervoor te zorgen dat ongeveer 7.000 Tintelingen opnieuw gedrukt werden. Maandagochtend om 10 uur werd alles bij de klant bezorgd, zodat alle medewerkers toch de Tinteling konden ophalen op het uitreikfeest. Wij zoeken altijd naar oplossingen en zorgen er gewoon voor dat alles voor klanten wordt geregeld. Onze accountmanagers zijn 24/7 bereikbaar voor onze klanten. Zelfs tijdens Kerst en Oud & Nieuw als dat nodig is! 

Het is ontzettend leuk om Tintelingen te verkopen. We zijn elke dag met een vrolijk product bezig. Het is iets emotioneels, dus bijna alle gesprekken die wij voeren met klanten zijn leuk. Er zit zoveel gevoel bij, want een (kerst)geschenk heeft emotionele waarde.” 

Persoonlijke webshop

Alles is afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van de klant. En dat gaat natuurlijk niet zomaar. Emilia zorgt er als functioneel beheerder voor dat de techniek aan de verwachtingen voldoet. 

“We hebben een eigen webshop platform met een op maat gemaakte backoffice. Iedere webshop is maatwerk: met een logo, eigen look & feel, content opties en video. Ik zorg ervoor dat dit voor iedere klant geautomatiseerd gaat en continu geoptimaliseerd wordt. Ieder jaar verzamel ik weer ideeën om het platform nog beter te maken. Die deel ik onder in projecten en gaan we verder uitrollen. Vanuit sales en klantenservice krijgen we bijvoorbeeld ontwikkelvragen van handelingen die nog niet geautomatiseerd gaan. Dat probeer ik dan te automatiseren. 

Met elke ontwikkeling stellen we ons de vraag: kunnen we dit ook voor andere klanten gebruiken? We willen namelijk een platform hebben dat voor iedere klant voordelen brengt.” 

Nieuwe shopgenerator

Onze shopgenerator gaat binnenkort live, waarin klanten helemaal zelf alles kunnen samenstellen. Een verpakking, rood of blauw of een andere kleur, met of zonder folie, met of zonder cadeaukaarten; de mogelijkheden zijn eindeloos. We zijn met een klein team, dus het is heel belangrijk dat alles makkelijk hanteerbaar moet zijn. Voor zowel ons als voor de klant.” 

De Tintelingen worden door onze marketing manager Michelle goed uitgedacht. 

“Iedereen bij Tintelingen zorgt ervoor dat onze service en kwaliteit hoog blijven. Ik ondersteun daarin en waarborg de kwaliteit. Denk aan het ontwerpen van nieuwe verpakkingen, het ontwikkelen van (online) campagnes, de website van Tintelingen voorzien van de juiste informatie en het ondersteunen van sales met brochures en het behandelen van aanvragen. Ook organiseer ik brainstormsessies met medewerkers en partners voor verbeteringen en nieuwe concepten. Zo hebben we dit jaar het nieuwe concept TintelCards uitgerold. Andere momenten naast Kerst zijn namelijk ook geschikt om een Tinteling te geven. Bijvoorbeeld voor het vieren van successen, een verhuizing, een geboorte, huwelijk of het het behalen van een target.”

Samen werken aan succes

Bij Tintelingen werkt iedereen hecht samen. Dat doen we ook met onze partners. Vanaf september is het extreem druk en stroopt iedereen de mouwen extra op. We doen er alles aan om een succesvolle kerstperiode af te kunnen sluiten. Externe partners zijn ontzettend betrokken. Ons magazijn trekt rustig een nacht door om alle orders op tijd de deur uit te krijgen. De drukker kan om 22:00 uur ‘s avonds nog bellen, want ook die is dan nog aan het werk. Partners waar we mee samenwerken zitten in het weekend of op kerstavond achter hun scherm om de webshop bij te houden. De klantenservice draait uiteraard op volle toeren om alle vragen te beantwoorden. Iets waar heel het bedrijf aan meewerkt in de drukke periode voor Kerst. Die goede samenwerking zorgt er onder andere voor dat Tintelingen zo’n enorm succes is. 

Geen gezeur garantie

Onze klantenservice werkt hard om alles in goede banen te laten lopen. Liselotte en Carola ondersteunen samen met hun andere collega’s van de klantenservice alle afdelingen. Als vliegende keep behandelen ze alle aanvragen, kijken ze mee met inkoop en trends, zetten ze de gepersonaliseerde webshops klaar, optimaliseren ze de service naar klanten toe en zorgen ze ervoor dat alle Tintelingen goed bezorgd worden. 

“Door onze geen gezeur garantie zijn onze klanten altijd tevreden. We zijn heel coulant en vinden overal wel een oplossing voor. Met een klein team bereiken we zoveel, wat het heel bijzonder maakt om hier te werken. We doen alles voor onze klanten. Iedereen werkt daar even hard voor en wij helpen alle afdelingen voor een goed eindresultaat.”

“Tintelingen is een uniek product om te geven, daar kan geen cadeaubon tegenop”

Veelzijdig productaanbod

In al die gepersonaliseerde webshops kunnen de ontvanger van een Tinteling een giftcard, belevenis, goed doel of geschenk uitzoeken. Daar moeten we natuurlijk heel veel leuke en kwalitatieve producten voor inkopen. Inkoper Erin is 365 dagen per jaar bezig om de webshop te voorzien van de leukste cadeaus en belevenissen. 

“Ik volg de trends, bezoek beurzen en zorg ervoor dat er een veelzijdig productaanbod is binnen de webshop. We luisteren goed naar wat klanten willen en worden gepushed om nieuwe dingen te blijven bedenken. Ieder jaar weer. Denk aan accessoires van nu, leuke hebbedingen en belangrijke thema’s zoals duurzaamheid, waarop we ons aanbod inkopen. Denk aan tassen die gemaakt zijn van pet-flessen of een wijnglas gemaakt van een wijnfles. Doordat we zo goed invulling kunnen geven aan specifieke klanteisen is mijn werk zo leuk. Tintelingen is een uniek product om te geven, daar kan geen cadeaubon tegenop.”

Wilt u ook een uniek kerstcadeau geven aan uw medewerkers? Of bent u op zoek naar een persoonlijk cadeau voor andere momenten in het jaar? Neem dan contact met ons op.