Ontstaan Tintelingen

 

Het was 2003, midden in de internetbubbel, toen ondernemer Patrick Moreu met zijn compagnon Rik Klinkhamer, Tintelingen oprichtte. Het idee? Een webshop voor kerstcadeaus waar werknemers belevenissen, producten en goede doelen zélf uitkiezen. Patrick: ‘Negentien jaar later is dat concept nog net zo verrassend als destijds. Daar ben ik trots op.’

 
 

‘Als je ooit een bedrijf opricht vanuit je hart, dan blijft het daar’

 
 

Patrick, hoe kwamen jullie op het idee om Tintelingen te beginnen?

‘In 2003 waren er in Nederland slechts twee partijen die zich op online kerstpakketten richtten. Maar de ene verkocht belevenissen, de andere producten. Wij dachten: als we die twee werelden combineren én het goede doel toevoegen, hebben we een killerpropositie.’

 
 
 
 

Was het Nederlandse bedrijfsleven ook klaar voor zo’n onderscheidend idee?

‘De eerste jaren was het inderdaad missionary selling: het overtuigen van bedrijven om af te stappen van het traditionele kerstpakket. Bedrijven vonden dat spannend. Dat is niet gek, een kerstpakket is een emotioneel product. Het hele bedrijf, van werkvloer tot management, heeft er een mening over.’

 
 

Hoe lukten het jullie om ze te overtuigen?

‘Uit onderzoek bleek destijds dat 60 procent van de inhoud van een traditioneel kerstpakket binnen een jaar in de kliko belandt. Wij noemden een traditioneel kerstpakket destijds gekscherend ‘een doos gevuld met troep’. Daarnaast waren de voordelen van Tintelingen overduidelijk: zelf uitkiezen betekent uiteindelijk ook meer tevreden werknemers. En natuurlijk losten wij een logistieke nachtmerrie op: het uitdelen van duizenden grote dozen.’

 
 

Hoe kijk je terug op die eerste jaren?

‘We bleken precies het juiste concept, op het juiste moment, in de juiste markt in handen te hebben. We gingen heel snel sky high. In 2006 wonnen we zelfs de tweede prijs bij de Entrepeneur of the Year-verkiezing. Dat was wel een hoogtepunt! Uiteindelijk verkochten we het bedrijf in 2017 aan Sligro.’

 
 

Waar ben je het meest trots op?

‘Dat Tintelingen na al die jaren nog altijd hetzelfde DNA heeft: de klant op 1 en altijd verrassend zijn. Dat fundament hebben wij gelegd en daar ben ik trots op. Als je ooit een bedrijf opricht vanuit je hart, dan blijft het daar. Eens in de zoveel tijd loop ik daarom even binnen op kantoor.’