• Trends binnen het kerstpakket

Trends binnen het kerstpakket

Na de zomervakantie beslissen Nederlandse bedrijven traditiegetrouw wat zij hun werknemers geven voor Kerst. Een drukke periode breekt aan bij de bedrijven die in eindejaarsgeschenken gespecialiseerd zijn.

Bekijk/beluister hier de diverse uitingen: 

 

Bekijk hier de artikelen

9 september 2014

Kerstpakket 2014: trends & verwachtingen

Na de zomervakantie beslissen Nederlandse bedrijven traditiegetrouw wat zij hun werknemers geven voor Kerst. Een drukke periode breekt aan bij de bedrijven die in eindejaarsgeschenken gespecialiseerd zijn.

Tintelingen doet een boekje open over de verwachtingen voor komend seizoen. Hoeveel geld geven Nederlands bedrijven uit aan het kerstpakket en welke producten gaan er dit seizoen scoren? De belangrijkste uitkomsten op een rij:
. Budget kerstpakket blijft gelijk aan vorig jaar
. Streekbox, fair trade sieraden en Philips dockingstation scoren goed
. Bedrijven beslissen steeds later over het kerstpakket
. Cadeaukaarten van V&D, ICI Paris en webwarenhuis Fonq.nl zeer populair

Budget voor kerstcadeau blijft gelijk
Het Nederlands bedrijfsleven trekt dit jaar hetzelfde budget uit voor eindejaarsgeschenken als in 2013.  “Ondanks de eerste voorzichtige tekenen van economisch herstel blijft het prijspatroon stabiel. Bedrijven geven gemiddeld zo’n 35 euro uit per medewerker. Dat was in 2012 gemiddeld nog 32 euro,” aldus Patrick Moreu, managing director Tintelingen.

Streekbox, Philips dockingstation en fair trade sieraden scoren goed
“Komend kerstseizoen verwachten wij dat producten met een eerlijk en gezond karakter goed gaan scoren. Pakketten met biologische streekproducten van deStreekbox worden al gretig besteld. Dit geldt ook voor de fair trade en handgemaakte sieraden van het Nederlands merk A Beautiful Story. Daar zijn veel orders voor geplaatst. Uiteraard doen producten voor in en rond het huis het goed zoals de dockingstation van Philips,” aldus Moreu.

Bedrijven beslissen steeds later
“Wij constateren dat bedrijven steeds later beslissen over het kerstpakket. Misschien heeft dat te maken met het recente economische malaise. Een paar jaar geleden was alles nog voor de zomer geregeld. Nu beslissen bedrijven steeds later, soms pas diep in het najaar. Dit valt vooral op in de zorgsector waar grote personeelsreorganisaties gaande zijn vanwege de WMO-wet (Wet maatschappelijke ondersteuning) die vanaf januari van kracht is. De onzekerheid over het aantal werknemers maakt dat zorgbedrijven pas laat beslissen over het eindejaarsgeschenk. Al met al zorgt deze nieuwe tendens ervoor dat er veel orders pas last minute worden geplaatst. Dit heeft grote consequenties voor de logistiek binnen onze branche,” zegt Moreu.

Cadeaukaarten steeds populairder
Patrick Moreu geeft aan dat cadeaukaarten enorm populair zijn: “Bij ons bedrijf zijn de aanvragen hiervoor flink gegroeid. Ook zien wij dat werknemers steeds vaker kiezen voor een cadeaukaart boven een huishoudelijk product, overnachting of etentje.” De meest populaire cadeaukaarten zijn van V&D, ICI Paris en Fonq.nl.

Bron: Brisk Magazine

Kerstpakket kleurt ‘groen’

09 SEP 2014

AMSTERDAM – De Kerst is nog een tijdje weg. Maar bedrijven moeten nu al zo’n beetje hun wensenlijstje inleveren voor een eventueel kerstpakket. Fairtrade en biologisch worden nu al gretig besteld. Dan weet u dat vast.

Volgens de eerste indicaties geven werkgevers dit jaar €35 per werknemer uit aan een kerstpakket, meldt Tintelingen, aanbieder van eindejaarsgeschenken voor bedrijven. Dat is evenveel als vorig jaar, maar in 2012 werd er €32 gespendeerd.

Het bedrijf baseert zich op ervaringen bij zijn 850 klanten. Tot nu toe zijn er nog geen signalen dat de vraag achterblijft bij vorig jaar, toen veel ondernemers bezuinigden op het kerstgeschenk.

Volgens Tintelingen vinden een box met biologische streekproducten, fair trade handgemaakte sieraden al gretig aftrek, net als een ‘docking station’ voor bijvoorbeeld iPhones.

Daarnaast zijn cadeaukaarten – waarmee de werknemer dus zelf zijn geschenk kan uitkiezen in plaats van een doos met soep, toastjes en macaroni – nog steeds aan een opmars bezig.

Verder merkt Tintelingen dat bedrijven langer wachten met de bestellingen voor de kerstpakketten. Met name in de zorgsector, waar fikse reorganisaties aan de gang zijn, wordt laat beslist.

Bron: Telegraaf